سوال: من یک فرد 68 ساله هستم و به دیابت نوع 2 مبتلا می باشم. متأسفانه، من یک فتق جدی نیز دارم که باعث می شود هنگام راه رفتن به پشت خم شده و تعادل خود را از دست بدهم. اکنون، آنقدر از فرم درآمده ام که نمی توانم مدت زیادی روی پاهایم بیاستم و بلافاصله خسته می شوم. من می دانم که ورزش برای من خوب است، اما آیا ورزشی وجود دارد که من بتوانم انجام دهم تا به فرم بدنی قبلی ام برگردم؟

پاسخ: با سلام به شما که تسلیم نشدید! بسیاری از افراد مبتلا به دیابت (و بدون دیابت) با ورزش در حالت ایستاده به دلایلی مانند گردش خون ضعیف در پاها، نوروپاتی دردناک (آسیب عصبی) ، آرتروز ، مشکلات کمر، مشکلات تعادل و بیماری های مختلف مفصلی که می تواند انواع خاصی از فعالیت های بدنی را دشوار کند، مشکل دارند. خبر خوب این است که گزینه های خوبی برای ورزشهایی که نیازی به "تحمل وزن" ندارد، یعنی فعالیت هایی که نیازی نیست شما روی پایتان باشید، وجود دارد.

گزینه های ورزش کاردیو (هوازی) نشسته، شامل: استفاده از دوچرخه ثابت (ایستاده یا درازکش)، دستگاه قایقرانی، یا ارگومتر بازو (چرخ بازو) و همچنین شرکت در کلاس های ورزشی روی صندلی (که هم به صورت آنلاین و هم به صورت دی وی دی در دسترس است) می باشد.

ورزش در آب نیز ممکن است گزینه خوبی باشد، زیرا شناوری در آب می تواند پشتیبانی خوبی برای شما باشد شما می توانید بر روی صندلی ها یا دستگاه های ورزشی که در آب ثابت شده اند ورزش کنید. گزینه های ورزشی در آب شامل پیاده روی، شنا با کمک یک تخته ی شنای شناور، یا شرکت در کلاس های تناسب اندام در آب است.

شما می توانید انواع مختلف تمرینات قدرتی را در حالت نشسته با استفاده از نوارهای مقاومت الاستیک یا اشیاخانگی (قوطی ، بطری و ...) به عنوان وزنه انجام دهید. تمریناتی که می توانید بر روی صندلی یا تخت یا زمین انجام دهید شامل پرس شانه (overhead) ، بالا بردن بازوی جلویی، ورزشهای تقویت عضله دو سر، فلای سینه، حرکت شراگ، وزنه زدن با پا در حالت خوابیده و نشسته، کار با کش پا، کشش شکم و کشش پشت است. دستورالعمل های مربوط به انجام این تمرینات و سایر تمرینات قدرتی را می توانید به صورت آنلاین یا با راهنمایی مربی در باشگاه بدنسازی محلی خود پیدا کنید.

قبل از اتخاذ هرگونه تمرین جدید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این ورزشها برای شما مناسب هستند و از تمرین خود لذت ببرید!

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/nutrition-exercise/seated-exercises-diabetes-questions-answers/